
Waarom het optimaliseren van bedrijfsprocessen cruciaal is
Als bedrijf is het altijd belangrijk om in ontwikkeling te blijven. ‘Stilstand is achteruitgang’, is een veelgehoord cliché. Waarheid als een koe, maar hoe zorg je er als bedrijf voor dat je je op de juiste manier blijft ontwikkelen? Daar zijn meerdere aanpakken voor mogelijk, waarbij het per bedrijf verschilt welke aanpak het beste werkt. Factoren die bepalen welke aanpak voor welk bedrijf het beste werkt, hangt onder meer af van de grootte van het bedrijf, de cultuur binnen het bedrijf en de aard van de besluitvorming. Welke aanpak er ook wordt gehanteerd, het proces optimaliseren heeft altijd een positieve invloed op de bedrijfsvoering.
Concrete voordelen van het optimaliseren van bedrijfsprocessen
-
Besparing van onnodige kosten (denk bijvoorbeeld aan het herhalen van handelingen)
-
Kwaliteit van het eindresultaat gaat omhoog
-
Product of dienst wordt sneller geleverd, omdat de doorlooptijd wordt verminderd
-
Concurrentiepositie wordt sterker
-
Klanttevredenheid groeit
3 tips voor het verbeteren van je bedrijfsproces
De manier waarop je het proces optimaliseert binnen je bedrijf, verschilt zoals gezegd per situatie. Toch zijns er een aantal tips die voor elke organisatie gelden. Ten eerste is het belangrijk om inzicht te krijgen in de processen zoals ze nu binnen je bedrijf lopen. Een grote valkuil is namelijk om direct te beginnen met het aanbrengen van verbeteringen. Kijk eerst goed hoe de processen op dit moment lopen en bepaal dan welke als eerst een optimalisatie nodig heeft. Probeer dus ook niet te veel verbeteringen in één keer door te voeren, want in de praktijk blijkt vaak dat de verbeterpunten dan te gehaast en maar half worden doorgevoerd.
Een tweede tip is om duidelijke taken en deadlines te stellen en deze op een heldere en duidelijke manier te communiceren met de medewerkers. Wanneer iemand niet weet wat precies zijn of haar taak is, weet je eigenlijk dat het proces verbeterd kan worden. In het ideale geval weet iedereen wat er verlangd wordt en tot waar zijn of haar verantwoordelijkheid reikt.
De derde en laatste tip is: zorg voor een juiste mindset als het gaat om het verbeteren van de processen. Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie beseft dat verbeteringen aanbrengen een continu proces is. Veranderingen worden pas verbeteringen als iedereen binnen de organisatie weet dat het een gezamenlijk gedragen verantwoordelijkheid is om tot verbeteringen te komen. Een belangrijke taak voor het management om deze mindset in de bedrijfscultuur te krijgen en te houden.
Dit vind je misschien ook leuk

Hypotheek Advies Check: Financieel Slimmer met Finally Media & Koe in de Wei!
29 mei 2023
De leukste tuinmeubelen maak je natuurlijk zelf
11 augustus 2019