Blog

De voordelen van de live chat uitbesteden

Iemand die veel op internet surft weet als geen ander hoe vervelend het is als je een vraag hebt en deze nergens kwijt kunt. Zo hou ik ervan om kleding te kopen online, maar merk ik dat ik af en toe vragen heb over de voorraad, verzending, leveringsvoorwaarden of het retourbeleid. Wanneer dit niet duidelijk op de website staat vermeld dien je contact op te nemen met de klantenservice van het bedrijf. Vaak is de klantenservice in gesprek of heb je zelf even geen zin om te bellen. De drempel om in zo'n geval contact op te nemen met het bedrijf is redelijk groot waarna je afhaakt en bij een andere aanbieder op zoek gaat naar jouw gewenste product. Logisch natuurlijk! Maar voor webshops enorm zonde en een gemiste kans om mij tot een aankoop over te laten gaan. Er zijn bedrijven die dit ook hebben opgemerkt en hier heel slim op inspelen, lees je mee?

Live chat uitbesteden voor makkelijker klantcontact

Het toevoegen van een chatfunctie op websites is een eerste stap in gemakkelijker klantcontact. Heb je een vraag? Start dan gewoon een chat via het chatvenster op de website en verzamel jouw antwoorden. Wel zo gemakkelijk! Voor de webshop echter is dit een ander verhaal. Zo moeten zij constant zorgen dat de chatfunctie bemand is zodat vragen van klanten kunnen worden beantwoord. Zeker voor de kleinere webshop is dit bijna niet te doen en een dure investering. Precies om deze reden zijn er bedrijven waaraan je de live chat uibesteden kunt. Zij zorgen ervoor dat ze op de hoogte zijn van jouw product, de voorraad, voorwaarden omtrent levering en ga zo maar door. Hierdoor kun jij je volop bezig houden met jouw webshop terwijl klanten tegelijkertijd goed worden geholpen met hun vragen.

Wat levert dit klanten en webshops op? 

Een tevreden klant is een kopende klant, dat weten webshopeigenaren maar al te goed. Hierom moet je als webshopeigenaar wel moeite doen om jouw klanten zo goed mogelijk te servicen. Het uitbesteden van de live chat is hier een goed voorbeeld van. Dit resulteert namelijk in een kortere reactietijd, duidelijke informatievoorziening aan klanten, meer leads, meer conversies en uiteindelijk meer omzet. Zelf merk ik dat ik het fijn vind als ik de mogelijkheid heb om online, gewoon via de chat, vragen te stellen over bepaalde producten. Ik heb nooit zo'n zin om hier de telefoon voor op te pakken en ga dan al gauw op zoek naar een andere aanbieder. Hopelijk heb ik je een aantal goede tips kunnen geven en je het inzicht kunnen bieden waarom het uitbesteden van de live chat zo'n goed idee is! 

Geef een antwoord