omloopsnelheid debiteuren
Blog

Sturen op je omloopsnelheid debiteuren is belangrijk

Veel ondernemers geven hun debiteurenbeheer niet de juiste aandacht. Gevolg is dat die debiteuren in de gaten krijgen dat je er niet veel focus op hebt en krijgt je factuur wat minder prioriteit in sommige gevallen. Dit is best een groot probleem binnen het MKB. Een groot deel van de faillissementen heeft ook als oorzaak niet of te laat betalende klanten. Het is dus verstandig om dit binnen je onderneming goed te organiseren en dit goed aan te gaan sturen. Dit doe je onder andere door als KPI de omloopsnelheid debiteuren te gebruiken. Dit geeft aan hoe lang gemiddeld je debiteuren uit staan. In dit blog vertellen we daar meer over en hoe je het goed kunt organiseren binnen je bedrijf.

Het verbeteren van de omloopsnelheid debiteuren

Je kunt wel als KPI omloopsnelheid debiteuren hebben, maar daar wordt je debiteurenbeheer niet beter van. Dat begint allereerst bij dit goed te organiseren binnen je organisatie. Daarin is stap 1 voorkomen dat je met bedrijven gaat samenwerken die niet in staat zijn je factuur te betalen. Dat door je door in het salesproces een zogenaamde kredietwaardigheidscheck te doen. Als je een zogenaamde kredietverzekering hebt dan zit deze erin. Met deze check krijg je een beeld van de financiële situatie van het bedrijf. Je kunt het ook zelf doen door de jaarrekening van het betreffende bedrijf op te vragen bij de kamer van koophandel en naar de balans en winst en verliesrekening te kijken. Zo heb je van te voren een beeld of een partij in staat is de rekeningen te betalen en voorkom je dus dat je ellende binnenhaalt. Naast dit moet je eruit voor zorgen dat je debiteurenbeheer goed is ingeregeld. Belangrijk daarvoor is een goed systeem waarmee je goed kunt volgen of een betalingstermijn wordt overschreden waarna je dus snel actie kunt ondernemen. In de volgende alinea vertellen we welke stappen dat zijn.

Debiteurenbeheer de stappen

Na het overschrijden van de betalingstermijn stuur je binnen vijf dagen de 1e herinneringsfactuur. De toon van deze brief vaak in de vorm van een mail is nog mild. De 1e factuur kan even over het hoofd zijn gezien waardoor die nog niet betaald is. Met een 1e herinnering is er de reminder die er vaak voor zorgt dat de factuur betaald wordt. Zo niet is het een goed moment om telefonisch contact op te nemen. Dit werkt vaak heel effectief. Mocht dat toch niet helpen stuur je nog een tweede herinnering en uiteindelijk de laatste aanmaning.

Laat een antwoord achter